peterenwilopreis.reismee.nl

Fox Glacier - Frans Josef Glacier

Ze noemen dit gebied ook wel de Alpen van Nieuw Zeeland. Het lijkt er inderdaad een beetje op.
Je kunt niet op de Fox Glacier lopen of er dichtbij komen, omdat het pad ernaar toe is versperd. Er is een aardverschuiving geweest en nu is het te gevaarlijk geworden. De enige manier om de gletsjer in zijn volle omvang te zien is met een helikoptervlucht. Een helikoptervlucht is wel erg kostbaar 260 dollar pp voor 20 minuten oftewel 150 euro pp. Gaan we dus niet doen en we rijden naar Lake Matheson, waar je zicht hebt op de Fox Glacier. Het looppad is prachtig aangelegd en we wandelen daar ongeveer 1 ½ uur rond. In het Lake zie je een weerspiegeling van de berg met de omgeving in het water en dat is wonderschoon.
Op zich zijn wij wel wat gewend om besneeuwde bergen te zien, vanwege onze ski ervaring en hebben meerdere keren op een gletsjers geskied. We zijn nog niet echt onder de indruk van dit uitzicht. Je staat er nog zo ver ervandaan!
24 kilometer van Fox Glacier heb je nog een gletsjer, de Frans Josef Glacier. We rijden ernaar toe en na ongeveer 3 kwartier lopen kom je bij het eindpunt. Ja hoor, inderdaad goed zicht op de gletsjer op ongeveer een paar honderd meter afstand.
De gletsjer is al behoorlijk kleiner geworden. De diepe geul waar we naast lopen, is daar getuige van. Feit is wel dat de afname van de gletsjer de laatste jaren sneller gaat, dit kunnen we aflezen op de informatiebordjes op het pad.
Mogelijk over een aantal jaren kunnen ze het toerisme hier wel vaarwel zeggen, omdat beide gletsjers dan verdwenen zijn.