peterenwilopreis.reismee.nl

Motueka - NP Abel Tasman

18/11

Zondag hebben we een flinke reis voor de boeg. Over een krappe 300 kilometer doen we 4 uur. Ze geven alleen best wel slecht weer af voor de komende dagen met regen en er wordt sneeuw verwacht. We vertrekken in ieder geval met het zonnetje en ook over de Lewis Pass hebben we geen problemen. Onderweg staat een waterval aangegeven en een paar minuten lopen van de parkeerplaats. We slaan af en kunnen even de benen strekken en lunchen.
In de middag komen we aan in de plaats Motueka wat vlak bij het National Park Abel Tasman ligt. Bij de receptie krijgen we gelijk alle opties voor het NP Abel Tasman, waaruit we een keuze maken. Ze geven voor morgen goed weer af tot ongeveer 16.00 uur. Dus of we het droog houden is de vraag.

19/11

Om 8.20 uur worden we met een bus opgehaald voor onze trip naar het NP Abel Tasman. Je kunt niet met de auto door het NP rijden, het is alleen maar bereikbaar met een sea shuttle. We worden naar Kaiteriteri gebracht van waaruit alle shuttles vertrekken. We varen eerst langs alle op- en afzetpunten (a full park Scenic Cruise) en de gids vertelt ons allerlei wetenswaardigheden over het park. We zien zeeleeuwen en bijzonder is Apple Rock. Een gespleten rots, midden in de zee.

We worden afgezet door de shuttle bij Medland Beach en lopen dan naar het strand van Anchorage, waar we weer worden opgepikt door de shuttle. Het is een hiking van ongeveer 4 uur. Het zijn goede wandelpaden en af en toe is het behoorlijk klimmen en dalen. De tocht kan verkort worden met 1 ½ uur maar dan moet het laagwater zijn in Torrent bay. We nemen de langere route, ondanks dat het laag water is. Anders komen we niet bij de Falls River Swing Bridge en de Cleopatra’s Pool en ….we hebben tijd genoeg. We vergapen ons af en toe aan de prachtige vergezichten en de doorkijkjes naar de schitterende azuur blauwe baaien.

We hadden al vernomen dat het Abel Tasman NP ontzettend mooi is en dat was niet overdreven. Het is inderdaad een adem benemend mooi park. We hebben weer een super mooie dag te pakken.

ps, geen foto's :(